Pilene for Driva har gått i været de siste årene. Nå har avisa 3551 abonnenter.

Driva har hatt en fin utvikling de siste årene. Siden 2017 har avisa vokst fra et opplag på 3024 til dagen tall på 3551. Bare siste halvår har avisa en vekst på 166 nye abonnenter. Dette viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening, som ble offentliggjort tirsdag.

– Hva er din kommentar til opplagstallene, redaktør Tommy Fossum?

– Den fine veksten er naturligvis gledelig. Det gir motivasjon. Veldig mange lokalaviser gjorde det bra under koronapandemien, men mange har hatt tilbakegang etter pandemien. Dette har ikke Driva opplevd. Lesertallene våre er også veldig gode, vi er ofte på toppen i Polaris-konsernet når vi ser på antall leste saker på nett. Det vil si at leserne våre finner flere saker de finner spennende og ønsker å lese. De leser ikke kun én sak og er fornøyd med det.

Slik har abonnementsutvklinga vært for Driva, ifølge Mediebedriftenes Landsforening. Søylen for 2022 viser abonnementstall for 1. halvår, som er 3551, ikke 3552 som står i søylen.

– Hva er oppskriften på suksessen?

– Jeg tror det handler om å være først og best på nyheter i Drivas kommuner. Vi skal være førstevalget for leserne i alle de kommunene vi dekker, ikke minst når det er store saker, som Gyda, raset i Valsøyfjord og det voldsomme regnværet vi opplevde nå i helga, sier Fossum, og skryter av sine medarbeidere.

– Jeg føler at vi er i ferd med å bygge et godt lag. Alle sammen er med på å få Driva opp og frem. Dette har vi jobbet mye med. I tillegg tror jeg at flere har oppdaget oss og ser at vi er en god lokalavis, med et regionalt blikk på det som skjer.

– Hvordan tror du utviklinga blir for Driva fremover?

– Flere og flere blir digitale. På kort tid år har vi doblet antallet abonnenter som bruker driva.no og leser nyhetene sine digitalt. Vi ser at vi har etablert nye vaner hos leserne. Stadif flere har som fast morgenrutine å sjekke nyhetene hos oss.

– Driva har nå flere heldigitale abonnenter enn komplett-abonnenter, vil denne utviklinga fortsette?

– Ja, det vil den, men det går nok ikke fullt så raskt som mange har trodd og fortsatt tror. Det vil ta tid, og papiravisa vil vi ha med oss i mange år fremover. Papiravisa er i hvert fall med så lenge jeg er redaktør i Driva, det føler jeg meg ganske sikker på, sier Fossum, som selv også bruker en del tid på papiravisene.

– I en hektisk hverdag så er det papiravisen som gjør at jeg får ro og mak til å danne meg et godt bilde av hva som egentlig har skjedd de siste dagene.

– Driva har utvidet spekteret sitt og driver nå både med podcast-produksjon og livestreaming, Hvordan har responsen i markedet vært på dette?

– I en verden som konstant endrer seg, må vi henge med på utviklinga. Og vi må prøve nye plattformer. Vi gikk i gang med podcast og livestreaming med litt skrekkblandet fryd, men det har gått kjempebra. Vår redaksjonssjef Øystein Bondhus kan dette utmerket, og holder tak i breddefotballen i regionen gjennom podcasten Opp med praten. Sammen med Torgeir Ruud Ramsli og gjester så har de fått til et godt produkt som jeg er ganske stolt av at vi kan få til i ei lita lokalavis. Vi har rundt 1000 nedlastninger per podcast-episode. Det er artig at vi kan dekke fotballen på denne måten og nå til og med sende noen kamper live.

– Leserresponsen måles nå. Hvilke stoffområder selger best?

– Vi ser at folk er opptatt av folk. De gode nære møtene med folk er noe av det vi ønsker å lese mest. Men først og fremst vil folk ha lokale nyheter.

– Hva kunne du ønske Driva skrev mer om?

– Jeg ønsker at vi kan sette av tid og ressurser til å grave mer. Jeg ønsker meg naturligvis flere journalister og økte rammer, men jeg skjønner selvsagt at dette ikke er noen kvikk fiks. Også her handler det om å legge stein for stein, sier Fossum, som også kan vise til gode økonomiske tall i Driva de siste årene.

Han er glad for alle tilbakemeldingene avisa mottar.

– Vi blir bare bedre ved at leserne tipser oss og kommer med gode konstruktive tilbakemeldinger, og forteller oss hva de skulle ønske at vi skrev mer om.

Ved en inkurie publiserte vi først feil opplagstall, som var oppgitt av Medienes Landsforening. Her er de absolutt korrekte opplagstallene for alle avisene som utgis i Møre og Romsdal:

Netto totalEndring i opplagFørste halvår 2022Første halvår 2021
FylkesnavnAvisFørste halvår 2022Første halvår 2021Mot første halvår 2021PapirDigitalKomplettPapirDigitalKomplett
Møre og RomsdalSunnmørsposten26 80726 67113625414 28812 26529712 63713 737
Møre og RomsdalRomsdals Budstikke16 79516 4823131018 2818 4131227 2839 077
Møre og RomsdalTidens Krav12 54512 3661791296 9015 5151146 0976 155
Møre og RomsdalMøre-Nytt5 0624 9061561192 2242 7191291 8532 924
Møre og RomsdalVestlandsnytt4 6604 4761841341 7542 7721461 3203 010
Møre og RomsdalVikebladet Vestposten4 4924 276216942 1282 270971 7352 444
Møre og RomsdalNyss3 8723 7491231021 0532 7171296512 969
Møre og RomsdalDriva3 5513 3851661271 6431 7811611 2821 942
Møre og RomsdalÅndalsnes Avis3 3603 404-44541 4361 870561 2962 052
Møre og RomsdalAura Avis2 9622 828134661 4501 446741 1841 570
Møre og RomsdalMøre2 9373 037-1001075282 3021054392 493
Møre og RomsdalBygdebladet2 3412 360-1916712 17319612 163
Møre og RomsdalSynste Møre1 9952 003-8241411 830261061 871
Møre og RomsdalNordre1 9061 947-41763481 482923041 551
Møre og RomsdalSulaposten1 8621 974-1129321 76711651 853
Møre og RomsdalVestnesAvisa1 4901 617-1271702451 0751712141 232
Møre og RomsdalStorfjordnytt1 2731 287-1465901 11869811 137
Møre og RomsdalØy-Blikk1 1441 234-9076371 0311 197370
Møre og RomsdalMidsundingen9941 008-146611980957105846