Pilene for Driva har gått i været de siste årene. Nå har avisa 3551 abonnenter.
Driva har hatt en fin utvikling de siste årene. Siden 2017 har avisa vokst fra et opplag på 3024 til dagen tall på 3551. Bare siste halvår har avisa en vekst på 166 nye abonnenter. Dette viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening, som ble offentliggjort tirsdag.
– Hva er din kommentar til opplagstallene, redaktør Tommy Fossum?
– Den fine veksten er naturligvis gledelig. Det gir motivasjon. Veldig mange lokalaviser gjorde det bra under koronapandemien, men mange har hatt tilbakegang etter pandemien. Dette har ikke Driva opplevd. Lesertallene våre er også veldig gode, vi er ofte på toppen i Polaris-konsernet når vi ser på antall leste saker på nett. Det vil si at leserne våre finner flere saker de finner spennende og ønsker å lese. De leser ikke kun én sak og er fornøyd med det.
– Hva er oppskriften på suksessen?
– Jeg tror det handler om å være først og best på nyheter i Drivas kommuner. Vi skal være førstevalget for leserne i alle de kommunene vi dekker, ikke minst når det er store saker, som Gyda, raset i Valsøyfjord og det voldsomme regnværet vi opplevde nå i helga, sier Fossum, og skryter av sine medarbeidere.
– Jeg føler at vi er i ferd med å bygge et godt lag. Alle sammen er med på å få Driva opp og frem. Dette har vi jobbet mye med. I tillegg tror jeg at flere har oppdaget oss og ser at vi er en god lokalavis, med et regionalt blikk på det som skjer.
– Hvordan tror du utviklinga blir for Driva fremover?
– Flere og flere blir digitale. På kort tid år har vi doblet antallet abonnenter som bruker driva.no og leser nyhetene sine digitalt. Vi ser at vi har etablert nye vaner hos leserne. Stadif flere har som fast morgenrutine å sjekke nyhetene hos oss.
– Driva har nå flere heldigitale abonnenter enn komplett-abonnenter, vil denne utviklinga fortsette?
– Ja, det vil den, men det går nok ikke fullt så raskt som mange har trodd og fortsatt tror. Det vil ta tid, og papiravisa vil vi ha med oss i mange år fremover. Papiravisa er i hvert fall med så lenge jeg er redaktør i Driva, det føler jeg meg ganske sikker på, sier Fossum, som selv også bruker en del tid på papiravisene.
– I en hektisk hverdag så er det papiravisen som gjør at jeg får ro og mak til å danne meg et godt bilde av hva som egentlig har skjedd de siste dagene.
– Driva har utvidet spekteret sitt og driver nå både med podcast-produksjon og livestreaming, Hvordan har responsen i markedet vært på dette?
– I en verden som konstant endrer seg, må vi henge med på utviklinga. Og vi må prøve nye plattformer. Vi gikk i gang med podcast og livestreaming med litt skrekkblandet fryd, men det har gått kjempebra. Vår redaksjonssjef Øystein Bondhus kan dette utmerket, og holder tak i breddefotballen i regionen gjennom podcasten Opp med praten. Sammen med Torgeir Ruud Ramsli og gjester så har de fått til et godt produkt som jeg er ganske stolt av at vi kan få til i ei lita lokalavis. Vi har rundt 1000 nedlastninger per podcast-episode. Det er artig at vi kan dekke fotballen på denne måten og nå til og med sende noen kamper live.
– Leserresponsen måles nå. Hvilke stoffområder selger best?
– Vi ser at folk er opptatt av folk. De gode nære møtene med folk er noe av det vi ønsker å lese mest. Men først og fremst vil folk ha lokale nyheter.
– Hva kunne du ønske Driva skrev mer om?
– Jeg ønsker at vi kan sette av tid og ressurser til å grave mer. Jeg ønsker meg naturligvis flere journalister og økte rammer, men jeg skjønner selvsagt at dette ikke er noen kvikk fiks. Også her handler det om å legge stein for stein, sier Fossum, som også kan vise til gode økonomiske tall i Driva de siste årene.
Han er glad for alle tilbakemeldingene avisa mottar.
– Vi blir bare bedre ved at leserne tipser oss og kommer med gode konstruktive tilbakemeldinger, og forteller oss hva de skulle ønske at vi skrev mer om.
Ved en inkurie publiserte vi først feil opplagstall, som var oppgitt av Medienes Landsforening. Her er de absolutt korrekte opplagstallene for alle avisene som utgis i Møre og Romsdal:
Netto total | Endring i opplag | Første halvår 2022 | Første halvår 2021 | |||||||
Fylkesnavn | Avis | Første halvår 2022 | Første halvår 2021 | Mot første halvår 2021 | Papir | Digital | Komplett | Papir | Digital | Komplett |
Møre og Romsdal | Sunnmørsposten | 26 807 | 26 671 | 136 | 254 | 14 288 | 12 265 | 297 | 12 637 | 13 737 |
Møre og Romsdal | Romsdals Budstikke | 16 795 | 16 482 | 313 | 101 | 8 281 | 8 413 | 122 | 7 283 | 9 077 |
Møre og Romsdal | Tidens Krav | 12 545 | 12 366 | 179 | 129 | 6 901 | 5 515 | 114 | 6 097 | 6 155 |
Møre og Romsdal | Møre-Nytt | 5 062 | 4 906 | 156 | 119 | 2 224 | 2 719 | 129 | 1 853 | 2 924 |
Møre og Romsdal | Vestlandsnytt | 4 660 | 4 476 | 184 | 134 | 1 754 | 2 772 | 146 | 1 320 | 3 010 |
Møre og Romsdal | Vikebladet Vestposten | 4 492 | 4 276 | 216 | 94 | 2 128 | 2 270 | 97 | 1 735 | 2 444 |
Møre og Romsdal | Nyss | 3 872 | 3 749 | 123 | 102 | 1 053 | 2 717 | 129 | 651 | 2 969 |
Møre og Romsdal | Driva | 3 551 | 3 385 | 166 | 127 | 1 643 | 1 781 | 161 | 1 282 | 1 942 |
Møre og Romsdal | Åndalsnes Avis | 3 360 | 3 404 | -44 | 54 | 1 436 | 1 870 | 56 | 1 296 | 2 052 |
Møre og Romsdal | Aura Avis | 2 962 | 2 828 | 134 | 66 | 1 450 | 1 446 | 74 | 1 184 | 1 570 |
Møre og Romsdal | Møre | 2 937 | 3 037 | -100 | 107 | 528 | 2 302 | 105 | 439 | 2 493 |
Møre og Romsdal | Bygdebladet | 2 341 | 2 360 | -19 | 167 | 1 | 2 173 | 196 | 1 | 2 163 |
Møre og Romsdal | Synste Møre | 1 995 | 2 003 | -8 | 24 | 141 | 1 830 | 26 | 106 | 1 871 |
Møre og Romsdal | Nordre | 1 906 | 1 947 | -41 | 76 | 348 | 1 482 | 92 | 304 | 1 551 |
Møre og Romsdal | Sulaposten | 1 862 | 1 974 | -112 | 93 | 2 | 1 767 | 116 | 5 | 1 853 |
Møre og Romsdal | VestnesAvisa | 1 490 | 1 617 | -127 | 170 | 245 | 1 075 | 171 | 214 | 1 232 |
Møre og Romsdal | Storfjordnytt | 1 273 | 1 287 | -14 | 65 | 90 | 1 118 | 69 | 81 | 1 137 |
Møre og Romsdal | Øy-Blikk | 1 144 | 1 234 | -90 | 76 | 37 | 1 031 | 1 197 | 37 | 0 |
Møre og Romsdal | Midsundingen | 994 | 1 008 | -14 | 66 | 119 | 809 | 57 | 105 | 846 |