Ferske opplagstall fra Mediebedriftenes Landsforening viser at norske aviser har en nedgang i opplag på 2,6% på landsbasis.

For Drivas del var onsdagens tall imidlertid lystig lesing - igjen:

Fra første halvår 2022 til første halvår 2023 har opplagstallet nemlig vokst fra 3551 til 3883.

Det gjør Driva til den avisen i Møre og Romsdal med størst vekst. Økningen på 332 er, i rene tall, over dobbelt så stor som økningen til neste avis på lista - Sunnmørsposten (opp 162).

Aura Avis går opp 53 fra 2962 til 3015, mens Tidens Krav går ned 458 fra 12545 til 12087.

Sammenligner man med første halvår i 2018, viste opplagstallene den gangen 3118 (+765 siste fem år) for Driva, 2772 (+243) for Aura Avis og 12 035 (+52) for Tidens Krav.

Dette er andre gang på rad Driva øker mest i fylket. Fra andre halvår 2021 til andre halvår 2022 økte Driva opplagstallet med 331.

AvisOpplag 1. halvår 2023Opplag 1. halvår 2022Endring
Sunnmørsposten2696926807162
Romsdals Budstikke1679316795-2
Tidens Krav1208712545-458
Møre-Nytt49865062-76
Vikebladet Vestposten44814492-11
Vestlandsnytt44104660-250
Nyss39893872117
Driva38833551332
Åndalsnes Avis3438336078
Aura Avis3015296253
Møre2996293759
Bygdebladet22842341-57
Synste Møre19631995-32
Nordre1933190627
Sulaposten17871862-75
VestnesAvisa14081490-82
Øy-Blikk1192114448
Storfjordnytt11641273-109
Midsundingen1102994108

Har tro på ytterligere vekst

– Med vekst i lesertall skjønte vi at det også ville medføre gode opplagstall. Dette var svært gledelig, sier Driva-redaktør Tommy Fossum, og fortsetter:

– Det er en smått utrolig reise vi er på. At vi skal være den avisa som vokser mest i Møre og Romsdal - igjen - vitner om at vi har skrudd sammen et bra lag, og at vi leverer.

Dette mener redaktøren ble ekstra tydelig under valgkampen og valgnatta, da det ble satt trafikkrekord på driva.no.

– Trafikktallene i sommer og ikke minst under valget tyder på at interessen for nyheter og god lokaljournalistikk ikke blir mindre. Vi har god tro på ytterligere vekst framover, sier Fossum.

Han understreker likevel:

– Vi vet at dette er en bransje der det ikke hjelper å gå rundt og være høy og mørk, så vi har ingen planer om å hvile på laurbærene. Det er det man leverer dag etter dag som teller, og det er vi fullstendig klare over.

Flere blir digitale - papiret består

– Hvor stor andel av Drivas abonnenter er nå heldigitale?

– Over 60 prosent, så her hard det skjedd en utvikling i rekordfart på få år. Vi ser at folk nå er veldig fortrolige med nettsida vår, men vi får stadig tilbakemeldinger, både fra annonsører og leserne våre, om at folk er glade i papiret. Vi har derfor ingen planer om å redusere frekvensen på papiravisa, men følger selvfølgelig utviklinga tett.

På spørsmål om hva han tror er nøkkelen for at Driva fortsetter framgangen, svarer redaktør Fossum slik:

– Pandemiårene var bra for lokal- og regionavisene, men vi ser på landsbasis at den trenden har gitt seg. Vi har holdt farta oppe, og suksessoppskrifta er å være tett på folk, gode på breaking og frammi skoa på all journalistikk. Det er hele Driva-laget.

Og apropos frammi skoa trekker redaktøren fram avisas nysatsinger.

– Tilbakemeldingene på nysatsingene våre, med «Drivapodden» i spissen, har så langt vært veldig gode. Vi skal fortsette med å være offensive og utvikle nye konsepter, lover Fossum.