Det aller meste ligger nå til rette for prosjektet med å utbedre E 39 mellom Betna i Halsa og Stormyra i Hemne. Men Statens vegvesen mangler 20 millioner kroner i oppstartsmidler for å kunne starte forhandling med grunneiere, detaljprosjektere, kvalitetssikre og gjøre andre forberedelser.

– Nå er fokuset vårt på at disse 20 millionene blir bevilget når statsbudsjettet legges fram i oktober, samt at det følger med penger til full utbygging, sier Solvår Skogen Sæterbø i Gulstripeaksjonen.

Oppstarten av prosjektet har vært lovt siden 2016, men har gang på gang blitt utsatt. Aksjonen har hatt et stort folkeengasjement, og høsten 2016 tok mange strikketøyet fatt og begynte å strikke gulstriper. På en uke ble det strikket 265 meter av engasjerte mennesker som venter på ny veg.

FrP på befaringSolvår Skogen Sæterbø, Juanita Møkkelgård, Tora Vaagan Hofset og Helga Hjorthol Grønset i gulstripeaksjonen var også på besøk hos Stortinget i 2016. 20. juni i år var fem personer fra komiteen i FrP på besøk i Hemne.

Til tross for et kort besøk fikk Morten Stordalen, Tor André Johnsen og Bengt Rune Strifeldt fra Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, samt Jan Steinar Engeli Johansen (fast møtende vara på Stortinget) og Margaret Hoff Berg fra Fylkesting/Fylkesutvalg/Samferdselsutvalg i Møre og Romsdal en befaring langs vegen mot fylkesgrensa.

– Mitt oppdrag var å vise dem skoleveien, hvor barna har på- og avstigning langsmed veien. De ristet på hodet, og jeg tror de var sjokkerte over hva de så, sier Skogen Sæterbø.

Besøkende fra Stortinget og lokalt Fredag hadde de fire damene i Gulstripeaksjonen besøk av Ivar Odnes (Sp) fra transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Gunn Iversen Stokke som er leder for Hovedutvalg for veg i Trøndelag, ordfører i Hemne kommune Odd Jarle Svanem og ordfører i Halsa, Ola Rognskog.

Senterpartiet foreslo å legge inn 20 millioner i statsbudsjettet i 2017, men fikk ikke flertall. Både Trøndelag- og Møre og Romsdal fylkeskommune har forskuttert 25 millioner hver til prosjektet, men det er altså 20 millioner kroner som skal til for at prosjektet kan starte.

Solvår Skogen Sæterbø i Gulstripeaksjonen synes det er vanskelig å si hvorfor prosjektet gang på gang blir utsatt, men velger å ha en positiv holdning i tiden som kommer.

– Vi forstår rett og slett ikke hvorfor dette ikke går i orden. Når veien står på Nasjonal transportplan og har gjort det lenge forstår vi rett og slett ikke hvorfor det ikke kan bevilges penger. Men vi forventer at når statsbudsjettet kommer i oktober, så ligger pengene der, sier hun.

Om pengene blir bevilget og prosjektet kan starte i 2019, må Statens vegvesen bruke et år på planlegging før de kan starte på det faktiske arbeidet. Det vil si at prosjektet starter fire år senere enn først lovet.

– Vi kjenner jo på at vi kan bli litt demotiverte av og til. Men vi er fire damer som inspirerer hverandre, og som gjør at vi holder motet oppe. Vi har ikke tenkt til å gi oss, sier Skogen Sæterbø.